A Szintézis, az összefüggések iskolája,
ahol érték a mérték
Szepes Mária (†)
írónő
alapító fővédnök
Prof. Dr. László Ervin
filozófus
tudományos fővédnök
A Szintézis,
az összefüggések iskolája,
ahol érték a mérték
A tanfolyamot ONLINE élőben követheted
vagy később visszanézheted!
Az élő tanfolyamot AKÁR AZ otthoni foteledből ONLINE is követheted
vagy később visszanézheted!
A tanfolyamot
ONLINE élőben követheted
vagy később visszanézheted!
Csesznegi Dénes vagyok. Ha valaha is azon töprengnétek, milyen, amikor egy gyerek a számítógépek és a tudományos fantasztikum világába merül, majd mára a világ nagy mesterséges intelligencia modelljein is dolgozott, ismerjétek meg rövid történetem.
…én inkább megpróbáltam megérteni, beszédre bírni a számítógépeket. Ez a kíváncsiság a tanulmányaim után napi munkává vált; számítógép-szerelő lettem, ami megtanította nekem a hardver nyelvét és türelmet adott ahhoz, hogy meghallgassam egy gép minden panaszát.
…beszédfelismerő szoftveremet – semmi különös vagy elegáns, csak néhány parancsot értett meg –, de emlékszem az izgalomra, amikor szóbeli kérésemre a számítógép is szóban válaszolt, majd végrehajtotta a kapott utasítást. Ez olyan tüzet gyújtott bennem, amely azóta is ég.
…ez a szikra szerzett helyet nekem szoftverfejlesztőként. Az ezt követő tíz évben mélyen belemerültem az iparágba – terveztem és építettem rendszereket, és megtanultam, hogyan lehet egy ötletet megbízható termékké alakítani. Mindeközben közel négy évet egy mentorprogramban töltöttem, ahol az, hogy az új tehetségeknek átadhassam a felfedezés örömét, újra és újra emlékeztetett arra, miért szerettem bele ebbe a világba.
…olyan mesterséges intelligencia modelleket tanítottam, amelyek képesek elolvasni egy jelenetet, majd olyan videót generálni, mintha tegnap forgatták volna. Tanúja voltam, ahogy algoritmusok megtanulnak látni, hallani és akár előre jelezni az emberi szándékot, a nyers adatot történetekké, előrejelzésekké és megoldásokká alakítva, amiket korábban csak a sci‑fi filmekben láttam. Ez egy kaland, és nap mint nap újat tanulok belőle.
A jövőt nem arctalan kódsorok építik, hanem azok az emberek, akik képesek ötvözni a képzeletet a kivitelezéssel. Az én utam – a kíváncsi kisgyerektől az AI szakemberig – két dolgot tanított meg: először is, a kíváncsiság sosem hagy alább, másodszor pedig a legjobb áttörések akkor születnek, ha hagyjuk, hogy a szenvedélyünk hangosabban beszéljen, mint a kétségeink.
Nézd meg szabadegyetemünk vezetőjének: PAULINYI TAMÁSNAK
AZ ajánlását! (01:31)
CSESZNEGI DÉNES
AI szakértő, szoftverfejlesztő
A mesterséges intelligencia (AI) ma már nem egy jövőbe mutató álom vagy csak tudósok és programozók világa – része a mindennapjainknak, gyakran anélkül, hogy észrevennénk. Öt alkalomból álló tanfolyamunkat kifejezetten azoknak állítottuk össze, akik kevés vagy semmilyen technikai háttérrel nem rendelkeznek, mégis szeretnék igazán megérteni, mi az AI, és miért olyan fontos. Ide tartoznak azok az idősebb generációk is, akiknek a fiatalkora nem fonódott össze a számítástechnikával.
…olyan kérdéseket vizsgálva, mint például: Mit nevezünk mesterséges intelligenciának? Hogyan definiáljuk pontosan? Honnan indult és hogyan fejlődött azzá a hatékony technológiává, amely ma már körülvesz minket? A résztvevők világos, érthető képet kapnak az AI gyökereiről és fejlődéséről, így könnyebben láthatják át, milyen szerepet játszik a modern világban, és miért releváns mindenki számára – nem csak a technológiai szakembereknek.
…ami sokszor a legnehezebben érthető, hogy „hogyan gondolkodik”. Természetesen nem emberként: nincsenek érzelmei, képzelőereje vagy személyes élményei. Mégis szabályokat és mintákat követ, amelyeket az őt tanító adatok határoznak meg. Egyszerű, közérthető módon mutatjuk be, hogyan hoz döntéseket az AI, és miért fordulhatnak elő hibák vagy elfogultságok. Kiderül, miért kulcsfontosságú az adatok minősége, és hogyan alakítja ez az AI viselkedését. A résztvevők így betekintést nyernek a „motorháztető alá”, hogy jobban megértsék, mi mozgatja a chatbotokat, az ajánlórendszereket vagy a képfelismerő programokat. Ez nem matekról vagy programozásról szól, hanem logikáról, mintákról és arról, miért viselkedik az AI úgy, ahogy – kezdők számára is könnyen követhető módon.
…olyan nagy kérdéseket vizsgálunk, amelyek nemcsak technikaiak, hanem etikaiak, társadalmiak és filozófiaiak is. Plagizálásnak számít, ha valaki AI-t használ szöveg- vagy képalkotásra? Elfogadható, hogy egy algoritmus élet-halál döntéseket hozzon az egészségügyben? Ki a felelős, ha az AI hibázik – maga a gép, vagy azok az emberek, akik létrehozták? Ezek a viták nemcsak a szakértőket érintik, hanem mindannyiunk életét: az oktatást, a kreativitást, a magánéletünket és az önmagunkról alkotott képet is. Ez a rész lehetőséget ad nyitott beszélgetésekre, ahol mindenki megoszthatja véleményét és elgondolkodhat azon, milyen szerepet szán az AI-nek a társadalomban.
…hogyan jelenik meg az AI az élet különböző területein, gyakran észrevétlenül. A munkahelyeken segít időt spórolni és hatékonyabban dolgozni, otthon működteti a hangvezérléses asszisztenseket vagy az okoseszközöket, az egészségügyben pedig korai diagnózisokat tesz lehetővé és támogatja az orvosokat a döntéshozatalban. A résztvevők számos konkrét példával találkoznak, amelyek megmutatják, hogy az AI valójában egy eszköz: egyszerű, hasznos és támogató, nem pedig félelmetes vagy kiismerhetetlen. Az ötödik alkalom végére a résztvevők magabiztosan tudják majd, mi az AI, hogyan működik, hol használják, és hogy mit jelent a saját életük és jövőjük szempontjából.
November 17-től hetente
4 alk. ONLINE | hétfői napok:
18:30–20:00
1 alk. SZEMÉLYES RÉSZVÉTEL (Bp. XIV.) | záró szombat: 14:00–17:00
Kedvezmény: NOVEMBER 10-ig!
CSESZNEGI DÉNES
AI szakértő, szoftverfejlesztő
Csesznegi Dénes vagyok. Ha valaha is azon töprengnétek, milyen, amikor egy gyerek a számítógépek és a tudományos fantasztikum világába merül, majd mára a világ nagy mesterséges intelligencia modelljein is dolgozott, ismerjétek meg rövid történetem.
…én inkább megpróbáltam megérteni, beszédre bírni a számítógépeket. Ez a kíváncsiság a tanulmányaim után napi munkává vált; számítógép-szerelő lettem, ami megtanította nekem a hardver nyelvét és türelmet adott ahhoz, hogy meghallgassam egy gép minden panaszát.
…beszédfelismerő szoftveremet – semmi különös vagy elegáns, csak néhány parancsot értett meg –, de emlékszem az izgalomra, amikor szóbeli kérésemre a számítógép is szóban válaszolt, majd végrehajtotta a kapott utasítást. Ez olyan tüzet gyújtott bennem, amely azóta is ég.
…ez a szikra szerzett helyet nekem szoftverfejlesztőként. Az ezt követő tíz évben mélyen belemerültem az iparágba – terveztem és építettem rendszereket, és megtanultam, hogyan lehet egy ötletet megbízható termékké alakítani. Mindeközben közel négy évet egy mentorprogramban töltöttem, ahol az, hogy az új tehetségeknek átadhassam a felfedezés örömét, újra és újra emlékeztetett arra, miért szerettem bele ebbe a világba.
…olyan mesterséges intelligencia modelleket tanítottam, amelyek képesek elolvasni egy jelenetet, majd olyan videót generálni, mintha tegnap forgatták volna. Tanúja voltam, ahogy algoritmusok megtanulnak látni, hallani és akár előre jelezni az emberi szándékot, a nyers adatot történetekké, előrejelzésekké és megoldásokká alakítva, amiket korábban csak a sci‑fi filmekben láttam. Ez egy kaland, és nap mint nap újat tanulok belőle.
A jövőt nem arctalan kódsorok építik, hanem azok az emberek, akik képesek ötvözni a képzeletet a kivitelezéssel. Az én utam – a kíváncsi kisgyerektől az AI szakemberig – két dolgot tanított meg: először is, a kíváncsiság sosem hagy alább, másodszor pedig a legjobb áttörések akkor születnek, ha hagyjuk, hogy a szenvedélyünk hangosabban beszéljen, mint a kétségeink.
A mesterséges intelligencia (AI) ma már nem egy jövőbe mutató álom vagy csak tudósok és programozók világa – része a mindennapjainknak, gyakran anélkül, hogy észrevennénk. Öt alkalomból álló tanfolyamunkat kifejezetten azoknak állítottuk össze, akik kevés vagy semmilyen technikai háttérrel nem rendelkeznek, mégis szeretnék igazán megérteni, mi az AI, és miért olyan fontos. Ide tartoznak azok az idősebb generációk is, akiknek a fiatalkora nem fonódott össze a számítástechnikával.
…olyan kérdéseket vizsgálva, mint például: Mit nevezünk mesterséges intelligenciának? Hogyan definiáljuk pontosan? Honnan indult és hogyan fejlődött azzá a hatékony technológiává, amely ma már körülvesz minket? A résztvevők világos, érthető képet kapnak az AI gyökereiről és fejlődéséről, így könnyebben láthatják át, milyen szerepet játszik a modern világban, és miért releváns mindenki számára – nem csak a technológiai szakembereknek.
…ami sokszor a legnehezebben érthető, hogy „hogyan gondolkodik”. Természetesen nem emberként: nincsenek érzelmei, képzelőereje vagy személyes élményei. Mégis szabályokat és mintákat követ, amelyeket az őt tanító adatok határoznak meg. Egyszerű, közérthető módon mutatjuk be, hogyan hoz döntéseket az AI, és miért fordulhatnak elő hibák vagy elfogultságok. Kiderül, miért kulcsfontosságú az adatok minősége, és hogyan alakítja ez az AI viselkedését. A résztvevők így betekintést nyernek a „motorháztető alá”, hogy jobban megértsék, mi mozgatja a chatbotokat, az ajánlórendszereket vagy a képfelismerő programokat. Ez nem matekról vagy programozásról szól, hanem logikáról, mintákról és arról, miért viselkedik az AI úgy, ahogy – kezdők számára is könnyen követhető módon.
…olyan nagy kérdéseket vizsgálunk, amelyek nemcsak technikaiak, hanem etikaiak, társadalmiak és filozófiaiak is. Plagizálásnak számít, ha valaki AI-t használ szöveg- vagy képalkotásra? Elfogadható, hogy egy algoritmus élet-halál döntéseket hozzon az egészségügyben? Ki a felelős, ha az AI hibázik – maga a gép, vagy azok az emberek, akik létrehozták? Ezek a viták nemcsak a szakértőket érintik, hanem mindannyiunk életét: az oktatást, a kreativitást, a magánéletünket és az önmagunkról alkotott képet is. Ez a rész lehetőséget ad nyitott beszélgetésekre, ahol mindenki megoszthatja véleményét és elgondolkodhat azon, milyen szerepet szán az AI-nek a társadalomban.
…hogyan jelenik meg az AI az élet különböző területein, gyakran észrevétlenül. A munkahelyeken segít időt spórolni és hatékonyabban dolgozni, otthon működteti a hangvezérléses asszisztenseket vagy az okoseszközöket, az egészségügyben pedig korai diagnózisokat tesz lehetővé és támogatja az orvosokat a döntéshozatalban. A résztvevők számos konkrét példával találkoznak, amelyek megmutatják, hogy az AI valójában egy eszköz: egyszerű, hasznos és támogató, nem pedig félelmetes vagy kiismerhetetlen. Az ötödik alkalom végére a résztvevők magabiztosan tudják majd, mi az AI, hogyan működik, hol használják, és hogy mit jelent a saját életük és jövőjük szempontjából.
Kedvezmény:
2025. NOVEMBER 10-ig!
Nézd meg szabadegyetemünk vezetőjének:
PAULINYI TAMÁSNAK az ajánlását! (01:31)
A FILMEK, SOROZATOK ÉS KÖNYVEK
…mind hozzájárultak ahhoz, hogy az emberek többsége hogyan képzeli el az AI-t: néha barátságos segítőtársként, máskor félelmetes gépként, amely átveszi az uralmat. A valóság azonban sokkal kevésbé drámai, ugyanakkor sokkal hasznosabb is. A tanfolyamon részletesen bemutatjuk, hogyan különíthető el a popkultúra által teremtett kép a valós technológiától. Nem találkozunk világuralomra törő robotokkal, viszont ott van az AI a hétköznapi dolgok mögött: ajánl zenéket, kiszűri a kéretlen leveleket, vagy éppen segít az autóknak biztonságosabban közlekedni. A fikció és a valóság összevetésével a résztvevők kiegyensúlyozott képet kapnak, amely segít eloszlatni a félelmeket és rámutat arra, hogyan könnyíti meg az AI csendesen a mindennapjainkat.
A FILMEK, SOROZATOK ÉS KÖNYVEK
…mind hozzájárultak ahhoz, hogy az emberek többsége hogyan képzeli el az AI-t: néha barátságos segítőtársként, máskor félelmetes gépként, amely átveszi az uralmat. A valóság azonban sokkal kevésbé drámai, ugyanakkor sokkal hasznosabb is. A tanfolyamon részletesen bemutatjuk, hogyan különíthető el a popkultúra által teremtett kép a valós technológiától. Nem találkozunk világuralomra törő robotokkal, viszont ott van az AI a hétköznapi dolgok mögött: ajánl zenéket, kiszűri a kéretlen leveleket, vagy éppen segít az autóknak biztonságosabban közlekedni. A fikció és a valóság összevetésével a résztvevők kiegyensúlyozott képet kapnak, amely segít eloszlatni a félelmeket és rámutat arra, hogyan könnyíti meg az AI csendesen a mindennapjainkat.
Mi az AI?
Az AI történelme
Miben más és miben hasonlít a hétköznapi AI a filmekben látottakhoz képest?
Válaszadás hallgatói kérdésekre
Interaktív bevezetés az AI gondolkodásmódjába
Mik azok az AI hallucinációk?
Válaszadás hallgatói kérdésekre
Kód vs Tanulás
Etikai megközelítések
Válaszadás hallgatói kérdésekre
Mi az AI?
Az AI történelme
Miben más és miben hasonlít a hétköznapi AI a filmekben látottakhoz képest?
Válaszadás hallgatói kérdésekre
Interaktív bevezetés az AI gondolkodásmódjába
Mik azok az AI hallucinációk?
Válaszadás hallgatói kérdésekre
Kód vs Tanulás
Etikai megközelítések
Válaszadás hallgatói kérdésekre
AI a mindennapokban
AI a munkahelyen
Egészségügyi alkalmazások
Az emberi oldal
Válaszadás hallgatói kérdésekre
AI a gyakorlatban
Példák a használatukra
Hogyan ismerhetők fel?
Játék: AI vagy nem?
Válaszadás hallgatói kérdésekre
| Cookie | Duration | Description |
|---|---|---|
| cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
| cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
| cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
| cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
| cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
| viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |
Iratkozz fel a Szintézis Szabadegyetem hírlevelére!